Karl-Bruno Hänel

aanleiding van het overlijden van Karl-Bruno Hänel

Karl-Bruno Hänel
*3 september 1934, † 24 juni 2014

Karl-Bruno Hänel was al vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van het bedrijf Hänel.

Hänel produceerde als eerste fabrikant in Europa vanaf 1957 standaard archiefliften volgens het paternosterprincipe. Hier speelde Karl-Bruno Hänel een belangrijke rol bij de ontwikkeling.

Tot aan zijn pensioen in 2004 was hij directeur van de fabriek in Bad Friedrichshall. Zo heeft hij de hele geschiedenis van het bedrijf aan de zijde van zijn oom Gerhard Hänel, de oprichter van het bedrijf, meegemaakt.

De talrijke innovaties die Gerhard Hänel heeft ontwikkeld, zijn door Karl-Bruno Hänel in de praktijk gebracht. Zo maakte hij door de nauwe samenwerking met Gerhard Hänel elke grote ontwikkeling bij Hänel van dichtbij mee.

Wij bedanken Karl-Bruno Hänel voor zijn grote betrokkenheid binnen ons bedrijf.

Directie en personeel van Hänel Büro- und Lagersysteme

Beste Karl-Bruno,

Je kunt er zeker van zijn dat jouw levenswerk niet wordt vergeten en door de heren Hänel ook in jouw geest wordt voortgezet.

Door jouw onvermoeibare inzet heb je mede de basis gelegd voor het huidige succes van het bedrijf Hänel.

Voor mij persoonlijk was je een verrijking van mijn leven. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik samen met jou een succesvolle en ook persoonlijke weg heb mogen bewandelen.

Heel hartelijk dank, ook namens de medewerkers van Hänel. Je was een uniek persoon, die wij altijd als stralend voorbeeld zullen herinneren.

Kurt Velmeke

Het was voor mij een ontroerend moment toen ik Karl-Bruno Hänel met enkele woorden recht uit het hart de laatste eer mocht bewijzen.

“Het is absoluut veel moeilijker om een grafrede voor een overleden persoon te houden dan een levend persoon te eren voor zijn verdiensten. Karl-Bruno was altijd pienter, daarom zullen mijn woorden van vandaag hem niet ontgaan en zal hij daar boven aandachtig naar mij luisteren.

Karl-Bruno en ik leerden elkaar al eind jaren zestig kennen. Hij was toen al begeleider en adviseur van meneer en mevrouw Hänel senior. Ik was assistent van de eigenaar van een bedrijf dat klant van Hänel was. Tijdens een van onze gesprekken kreeg ik de indruk dat ik zijn vertrouwen had gewonnen.

Dit was het begin van een bijna 50-jarige succesvolle en op persoonlijk vlak fantastische samenwerking. Het klinkt bijna ongelofelijk, maar wij hebben in deze lange periode geen enkele keer ruzie met elkaar gehad.

Natuurlijk waren er soms meningsverschillen, met name over vaktechnische zaken, vooral ook omdat hij veel meer technische kennis had dan ik. Sommige door mij aangedragen ideeën voor producten hoorde hij hoofdschuddend
aan. Hij liep dan weg en kwam later toch terug met een technische oplossing. Hij was altijd bezig om voor het bedrijf de beste voorwaarden voor de verkoop van de producten te creëren.

Meneer Hänel senior had samen met Karl-Bruno een hoogwaardig productassortiment ontwikkeld, waarvoor eerst echter afnemers moesten worden gevonden. Toen deze producten in 1971 op de beurs in Hannover voor het eerst aan het publiek werden gepresenteerd, voelde Karl-Bruno zich niet te groot om een week lang op onze stand het verkoopteam te ondersteunen.

In deze spannende week groeiden wij nog meer naar elkaar toe bij de gezamenlijke inspanningen om geïnteresseerden voor onze nieuwe producten te vinden. Karl-Bruno was er ook mede verantwoordelijk voor dat er ‘s avonds bij het samenzijn na afloop van de beurs een ontspannen en vaak vrolijke sfeer heerste. Maar overdag tijdens het werk was hij altijd serieus en geconcentreerd.

In deze periode ontstonden ook heel veel technische ideeën, die Karl-Bruno met Hänel senior in de praktijk moest brengen. Karl-Bruno heeft nooit getwijfeld om technisch zinvolle en haalbare uitdagingen aan te gaan en oplossingen te vinden. Woorden kunnen niet uitdrukken wat Karl-Bruno voor het bedrijf en zijn medewerkers heeft gedaan.

Hij was altijd behulpzaam en had voor iedereen een luisterend oor. Hij kon soms opvliegend zijn als het nodig was, maar hij was niet haatdragend en altijd eerlijk. Kortom: hij was uniek.”

Kurt Velmeke,
verkoopleider 1971 – 2011